Sivut

perjantai 20. toukokuuta 2011

Hurmaavat neuleet à la Design Blank - Kristina Lindroos-Henriksson

Lue alta Kristina Lindroos-Henrikssonista, jonka käsissä syntyvät suloiset vauvanneuleet!

Jag har tyckt om att handarbeta ända sedan barndomen. Redan som skolflicka hade jag konstant ett handarbete på gång. Något med handarbete var ett starkt alternativ vid yrkesvalet. Artesanutbildningen förverkligade jag dock först i mogen ålder.

Inspiration till nya produkter får jag bland annat av konst-och kulturupplevelser. Favoritkonstnär är till exempel Marc Chagall med sina härliga färger och mångbottnade budskap, som jag läser ur tavlor.  Att besöka garnaffärer är lockande. Många ideér uppstår och det är svårt att gå ut ur affären utan att köpa några garnnystan. En inspirationskälla är också att röra sej på stan, sitta på kafeér och titta på mångfalden av människor.

Att arbeta med händerna ger mej glädje och inspiration i livet. Jag upplever arbetet spännande och utmanande. Jag tillverkar stickade produkter, både handstickade och maskinstickade såsom ponchos, halsdukar, koftor, sockor och vantar. Mest arbetar jag med ylle- och lingarn.  Jag vill att produkten skall vara vacker och skön att använda. Material och färger är viktiga för mej.


Olen nauttinut käsillä tekemisestä lapsesta asti. Jo koulutyttönä oli minulla aina jokin käsityö tekeillä. Artesaanin koulutukseen hakeuduin kuitenkin vasta aikuisena.

Inspiraation uusiin tuotteisiin saan taide- ja kulttuuritapahtumista. Suosikkitaiteilijoideni joukossa on esimerkiksi Marc Chagall, jonka töiden upeista väreistä ja monisanomaisista viesteistä nautin. Lankakaupassa käynti on myöskin innoittavaa. Monet ideat syntyvät ja on vaikea olla ostamatta muutamaa lankakerää! Inspiraationlähteenäni on myös kävellä kaupungilla, istua kahviloissa ja katsella erilaisia ihmisiä.

Käsillä tekeminen tuo minulle iloa ja inspiraatiota elämään. Mielestäni työ on jännittävää ja haastavaa. Valmistan kudottuja tuotteita, sekä käsin että koneella, ponchoja, huiveja, villapaitoja, sukkia ja lapasia. Enimmäkseen työstän villaa ja pellavaa. Haluan tuotteen olevan sekä kaunis että mukava käyttää. Materiaalit ja värit ovat minulle tärkeitä.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti